afvallen weightloss

afvallen weightlossHet heeft even geduurd, maar ik was vastberaden om pas weer een post over het afvallen te plaatsen als er weer twee kilo af was. Bijna 5 maanden nadat ik schreef over de 6 kilo die eraf was, is er nu dan eindelijk 8 kilo af. Het afvallen gaat langzaam, heel even heb ik een terugval gehad, maar het staat niet stil.

Gezonde BMI of tailleomvang?

Er is nu 8 kilo af en ik wil er nog 7 kilo af. Dat streefgewicht zou volgens de BMI nog steeds duiden op overgewicht. Maar ik weet dat ik me prettig voel bij dat gewicht en van mij hoeft het niet zo nodig een perfect BMI te zijn. Gelukkig denkt mijn diëtiste daar ook zo over.

Zij vertelde ook dat er tegenwoordig veel meer wordt gekeken naar vetpercentages en waar het vet zich bevindt. Buikvet zou slechter voor je gezondheid zijn en om die reden wordt er naast BMI ook gekeken naar de tailleomvang. Een gezonde tailleomvang zou tussen de 68 en 80 centimeter zijn. En dat is voor mij iets makkelijker na te streven dan dat cijfertje op de weegschaal.

Nog meer cijfertjes: vetpercentages, spierpercentages en centimeters

Juist omdat de kilo’s niet zo hard gaan, is het fijn om te zien dat er in de andere cijfers wèl vooruitgang is. De cijfers gaan niet altijd gelijk op. Bijvoorbeeld toen ik even een terugval had wat de kilo’s betreft, was mijn spierpercentage omhoog gegaan en het vetpercentage omlaag. En als die cijfers er niet waren, zou ik niet zo snel zien dat het afvallen toch door gaat. Aan de foto’s zie ik nog steeds niet veel.

Even op een rijtje:

Gewicht was 90 kilo en is nu 82 kilo. Met mijn lengte van 1.72 meter komt dat op een BMI van 30,4 en nu 27,7 (gezond is 20 – 25)

Vetpercentage was 45,4% en is nu 42% (gezond is 21 – 32,9%).

Spierpercentage was 23,8% en is nu 25,3% (gezond is 24,3 – 30,3%).

Visceraal vet (oftewel buikvet) was 8 en is nu 7 (gezond is lager dan 9).

Tailleomvang was 90 centimeter en is nu 84 centimeter (gezond is 68 – 80 centimeter). Mijn heupomvang is van 116 naar 113 centimeter gegaan en de omtrek van mijn bovenbeen van 64 naar 60 centimeter. Gek genoeg is mijn borstomvang hetzelfde gebleven: 100 centimeter.

Mijn ‘dieet’

Nee, diëten doe ik niet. Ik ben ook absoluut niet streng voor mezelf. Als ik dat wel zou zijn, zouden de kilo’s er vast veel sneller af gaan. Maar ik wil liever mijn eetgewoontes zo aanpassen, dat ik het altijd vol kan blijven houden en de kilo’s er dus blijvend af gaan.

Normaal gesproken ziet mijn dag er qua eten en drinken zo uit:

  • Ontbijt: Havermout met (kokos-)melk
  • Tussendoor: 1 belegde boterham of een stuk fruit
  • Lunch: 1 glas melk, 3 belegde boterhammen
  • Tussendoor: fruit of een handje nootjes
  • Avondeten: wat de pot schaft, meestal gewoon aardappelen (of rijst of pasta), groente en vlees
  • Drinken gedurende de dag: water of thee.

Nu de mandarijntjes weer goed smaken, kom ik wel aan voldoende fruit per dag. Die vind ik gewoon lekker en makkelijk mee te nemen en te eten. Maar verder blijft dit wel een valkuil, ik vind het vaak gewoon teveel gedoe om het klaar te maken.

Bij feesten en verjaardagen zeg ik geen ‘nee’ tegen gebak of andere lekkernijen. Ik probeer het snoepen de dagen eromheen wel wat te beperken. En een wijntje af en toe gaat er ook wel in. Of een kapsalon, patatje of pizza als we geen zin hebben om te koken. Maar dus niet te veel of te vaak.

Iets minder rond

afvallen weightloss

Tja, aan mijn kleding merk ik nog steeds vrij weinig. Maar dat komt ook wel omdat ik veel jurkjes draag die of erg meerekken of gewoon wijd vallen. Aan mijn riemen merk ik het wel, die kunnen wel één of twee gaatjes strakker.

Als ik zo naar de foto’s kijk, zie ik niet zoveel verschil met de voorlaatste foto toen er zes kilo af was. Maar vergeleken met de eerste foto (met roze/zwarte legging) zie je wel dat ik een stukje minder rond ben. Als het allemaal maar niet tè plat wordt, haha!

Ik ga overigens nu niet meer naar mijn diëtiste, heb inmiddels alle tips wel gehoord en wegen kan ik zelf ook wel.

Heeft iemand nog een goede tip wat weegschaal betreft? Eén waar je ook de vetpercentages mee kan meten?

4 antwoorden
    • Jacqueline
      Jacqueline zegt:

      Nou ja, zelf… ik heb ook wel tips van de diëtiste gehad hoor. Ook wel prettig om dan van haar de bevestiging te krijgen dat je op de goede weg bent.
      En foto’s maken moet je zeker doen!

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.