tunturi foam rollerMijn gammele bekken zorgt voor een triggerpoint-hel rondom mijn heupen en onderrug. Nu zijn daar wel manieren voor om dit te verminderen, zoals massage en dry-needling, maar daar moet je dan toch steeds de deur voor uit. En het blijft altijd een tijdelijke oplossing, waarbij het ook nog maar de vraag is of het verstandig is om dit met slecht bindweefsel regelmatig te doen.

Een manier om er thuis wat aan te doen, is bijvoorbeeld de foam roller. Ik liet al eerder zien hoe ik deze gebruik om mijn onderrug te masseren. Uiteraard heb ik dit eerst overlegd met mijn fysiotherapeut, of dit wel verstandig is met EDS. Het is niet iets wat ik dagelijks doe, niet eens wekelijks. En zolang ik het met beleid doe, zou het volgens haar wel moeten kunnen.

Er is al veel geschreven over foam rollers, hoe je het moet doen en wat wel of niet goed voor je is. Dit artikel op Fit. vond ik erg overzichtelijk en goed onderbouwd. Er wordt uitgelegd wat triggerpoints zijn, wat de voordelen zijn van foam rolling, hoe je ‘m kunt gebruiken en waar je op moet letten.

Foam roller filmpjes

Ik heb een paar filmpjes opgezocht die verschillende oefeningen laten zien welke je met de foam roller kunt doen. Ik heb ‘m in de eerste plaats om triggerpoints weg te masseren, maar je kunt er dus nog meer kanten mee op.

Dit is best een saai filmpje, ook nog eens niet van geweldige kwaliteit. Maar het laat wel 13 verschillende massageoefeningen zien met de foam roller. Ik doe ze echt niet allemaal, meestal alleen rug, billen en bovenbenen. En een stuk langzamer en korter.

Gek genoeg is het midden van mijn rug zo’n beetje de enige plek waar ik eerder stijf dan hypermobiel ben. En doordat het daar meer vast zit, wil mijn onderrug dat weer compenseren. Dit is een fijne stretch om dat stukje rug wat flexibeler te krijgen. Ik doen ‘m zonder de bewegingen, wil ook weer niet té flexibel worden.

En in plaats van saaie sit-ups, kun je de foam roller ook gebruiken om je buikspieren te trainen. Tja, tien minuten… iets minder vind ik ook wel prima.

Foam roller kopen

Foamrollers zijn er in verschillende prijscategorieën, tussen de 17 en 70 euro. Ze zijn er in verschillende kleuren en maten: breed, smal, klein, groot, hard, zacht, met of zonder reliëf. Zo heb je bijvoorbeeld ook rollers voor de voet. Of een compactere foam roller die je staand of zittend kunt gebruiken.

Zelf heb ik er één van Tunturi, de 90 centimeter brede. Deze heeft allemaal kleine bolletjes erop, maar volgens mij krijg je zonder die bolletjes ook net zo goed de triggerpoints te pakken.

In dit artikel is gebruik gemaakt van affiliate links. Daar merk jij verder niks van, maar mocht je op de linkjes klikken en in die webshop wat kopen, dan help je mij aan een paar centen.

5 antwoorden
  1. Carry
    Carry zegt:

    Herkenbaar en ikga het proberen..kan je ook schenen mee rollen (we zijn zo goed in sportblessures, shinsplints of zo;
    Dankje voor de tip (s)

    Beantwoorden
  2. Tamara TS
    Tamara TS zegt:

    Ik kende dit nog helemaal niet! Ik ga me er toch eens in verdiepen, omdat ik door het zitten in rare posities door de HS vaak rug en nekklachten heb. Misschien dat het mij ook wel goed doet. ?

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.