EDS

Afhankelijk van een stel prutsers

Ik waarschuw maar vast: dit is een mopperblog. Iets wat ik niet te vaak wil doen, want je schiet er toch niks mee op. Maar voor nu heb ik even zin om te mopperen.

Wat een stelletje prutsers kom je soms tegen en wat is het toch irritant als je van die mensen afhankelijk bent om de juiste hulpmiddelen te krijgen.

Rolstoelprutsers

Ergens in juni had ik via de WMO een aanvraag gedaan om mijn rolstoel aan te passen. Tenminste, zo staat dat op papier dan. Echt een grote aanpassing was het niet, ik wilde alleen andere spatborden.

Al bij de aanvraag van mijn rolstoel had ik aangegeven dat mijn heupen/bekken goed strak in de rolstoel moeten zitten, om voldoende stabiliteit te kunnen geven. De spatborden die ik kreeg, kwamen daarvoor wel hoog genoeg, maar het materiaal was niet heel erg stevig.

Op de Supportbeurs ontdekte ik dat er ook gewoon spatborden van carbon zijn, die niet zoveel meebuigen als de kunststof spatborden die ik had. Na een telefonisch gesprek met mijn WMO-consulent (die overigens geen prutser is) werd de aanvraag in augustus toegezegd en zou Medipoint contact met me opnemen.

Na een poosje braaf wachten ben ik in oktober toch maar gaan bellen. Daarnaast was mijn rechterrem kapot gegaan, dus nu had ik er wel iets meer haast bij dat er wat aan mijn rolstoel gedaan zou worden. Dezelfde week stond er iemand voor de deur. Met een verkeerde rem en spatborden van het juiste materiaal, maar erg laag.

Op deze foto zie je links de oude spatborden, die hoog genoeg komen. Rechts moet je heel goed kijken, dan zie je net een heel klein randje boven mijn wiel uit komen. Dat zijn de nieuwe spatborden, wel van carbon, maar dus zo laag, dat ze nog niet voldoende steun geven.

prutsers spatborden rolstoel

Orthopedisch instrumentprutsers

Ik had een driedubbele afspraak gepland staan voor controle van mijn steunzolen en nachtbraces. Naar de steunzolen werd weinig gekeken, daar was ook niks mis mee. Tenminste, nadat ik voor een nieuw paar al eerder terug was gekomen, omdat ze het kuipje in de steunzool vergeten waren.

Mijn dossier werd erbij gepakt en er werd me gevraagd of de nachtbraces hielpen bij mijn verkorte achillespees… Ik heb dus helemaal geen problemen met mijn achillespees. Begon er zelf even aan te twijfelen, omdat het toch echt in mijn dossier stond, maar na een check bij mijn fysio wist ik het zeker: het staat gewoon verkeerd in mijn dossier.

Maar goed, verder met de andere vragen die ik had. Ik vroeg me vooral af of er niet nog iets zou kunnen zijn om het lopen voor mij wat aangenamer te maken. Het lopen gaat nog steeds achteruit, ik heb sneller pijn en ben sneller moe. De eerste opmerking die ik kreeg, was dat ik dan met schoenen zonder hak moest gaan lopen, het liefst bergschoenen. Nu snap ik wel dat dat hele goede schoenen kunnen zijn voor veel mensen, maar ik heb altijd het advies van revalidatieartsen en fysiotherapeuten gehad om op schoenen met een kleine hak te lopen. Op die manier worden mijn spieren meer geactiveerd en sta ik in een betere houding.

Maar daar had de orthopedisch instrument-/schoenmaker nog niet eerder van gehoord. Een andere optie na de bergschoenen waren de orthopedische schoenen. Alleen is er ook dan geen garantie dat ik er beter mee zou kunnen lopen.

Al met al duurde de afspraak een uur en is mij alleen maar duidelijk geworden dat ze geen idee hebben wat ze met mij en mijn klachten aanmoeten.

Kan het niet anders?

Waarom moet het nou zo lang duren voordat er iets via de WMO geregeld is? En waarom wordt er tussen WMO en Medipoint blijkbaar zo slecht gecommuniceerd, dat ze met de verkeerde oplossingen aan komen? Ik krijg soms echt het idee dat ze maar wat doen. Soms zou ik het liever gewoon zelf maar op willen lossen. Maar dat mag dan weer niet, want de rolstoel is in bruikleen en daar mag je niet zelf aan sleutelen.

En wat betreft de orthopedisch instrument-/schoenmaker: ik kom daar niet meer terug. Ik heb er totaal geen vertrouwen in dat ze mijn dossier goed bijhouden of snappen waar bij mij het probleem ligt.

Gelukkig zijn er meer waar ik terecht kan voor orthopedische hulpmiddelen en waar mijn revalidatiearts ook mee samenwerkt. Dus ik verwacht niet dat dat problemen oplevert. Maar kan die WMO ook niet anders georganiseerd worden? Het zou toch veel sneller en beter gaan als ik zelf rechtstreeks bij de leverancier aanpassingen aan mijn rolstoel kan laten doen. Ik snap wel dat ze er eerst toestemming voor moeten geven, maar al die stappen ertussen zorgen alleen maar voor meer ruis.

Kom jij ook weleens van die prutsers tegen? Heb jij nog tips hoe je dit soort prutsoplossingen zoveel mogelijk kan voorkomen?

8 Comments

  • Poeh wat een gedoe is dat toch altijd! Ik kom regelmatig zogenaamde deskundigen tegen die nog steeds de naam van mijn aandoening verprutsen of er echt niks vanaf weten. Het beste zou het zijn als ze bij zulke dingen ook ervaringsdeskundigen raadplegen en meer naar de klant kijken.

    • Ja precies. De tijd die ze verspillen met iets opnieuw moeten maken omdat het niet goed is, kunnen ze dan beter besteden in het verdiepen in de cliënt.

  • Prutsers zitten overal rondom ons in alle maten en kleuren.

    Ik heb dé oplossing ook nog niet gevonden 😉

    En als ik dit lees heb je alle recht om een mopperblog te schrijven!

  • Heeeeel herkenbaar!! Vooral dat gepruts van medipoint. Je moet al lang wachten tot ze eindelijk komen en dan komen ze met het verkeerde, of sturen een monteur die er niet echt verstand van heeft! Zelf ook al sinds juli bezig mijn rolstoel (zit stand) –‘ te passen en rol van het ene probleem in het volgende… ellende!

  • Ik heb 3 maanden in revalidatie gezeten voor fibromyalgie in combinatie met autisme. Geen enkele behandelaar had maar enig idee hoe ze met mij om moesten gaan, hebben letterlijk NIKS gedaan in 3 maanden tijd (3 tot 4 x per week) en hebben mij alleen maar meer stress bezorgd, plus een negatiever beeld over de toekomst… Specialisten noemen ze dat

  • Waardeloos zeg, een dossier bijhouden zou toch zo moeilijk niet hoeven zijn. Mijn opa heeft aangepaste schoenen en kousen, geloof dat mijn moeder vorig jaar wel vier keer is teruggegaan: elke keer klopte er iets niet en uit geen enkele afspraak bleek dat ze het ook echt begrepen. En daar ben je dan afhankelijk van. Zeg het niet vaak, maar vind het werkelijk schandalig. Zeker omdat hierdoor enorm veel geld verspild wordt dat beter gebruikt zou kunnen worden.

  • Allemaal heel herkenbaar en er is bij Medipoint niet doorheen te komen.
    Of ze houden zich niet aan de afspraak (tijd) of ze houden zich niet aan de toezegging(wat je geleverd krijgt) laat staan dat je een persoon aan de telefoon krijgt die de kwaliteiten heeft om zich te verdiepen in jouw probleem.
    En dat valt dan onder een zorgsysteem waarin in Nederland per jaar ca 70 miljard euro in omgaat.
    Waarom zou Medipoint zich nog druk maken??
    Geld zat, toch??
    Al dat gezeur met lastige klanten/patienten…

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.